Thursday, March 18, 2010

HATI KRISTAL

kadang-kadang aku merasakan yang aku dapat melakukan apa saja yang aku impikan,
kadang-kadang aku menginginkan yang terbaik dalam hidup aku,
kadang-kadang aku merasakan aku akan mencapai segalanya,
kadang-kadang aku mahukan apa yang orang lain mahukan,
namun...
bila aku dongak ke atas melihat alam semesta aku redha,
aku mengetahui yang aku tidak mampu untuk miliki,mencapai dan merasai segalanya..
tapi jika aku diberikan ruang dan peluang untuk aku,
miliki,mencapai dan merasai segalanya,
akan ku bahagiakan hidupku,
keluargaku,
ibuku,
ayahku,
mereka berkorban bersusah payah,
menjagaku..
mendidiku..
memberi apa saja yang termampu..
dikala itu mereka sanggup berlapar demi mengisi perutku,
ayahku yang bekerja tidak mengenal hari waktu dan masa...
keluar dikala mentari mula terbit dan pulang dikala bulan keluar menyuluh malam hari..
aku bahagiakan mereka agar mereka tidak lagi bersusah payah untuk segalanya,
akan ku galas tanggung jawab mereka,
akan ku berikan sinar kebahagiaan kepada mereka,
aku tidak sanggup lagi,
melihat ibuku menitiskan air mata kerana kepayahan yang dirasai,
aku tidak sanggup lagi melihat ayah aku bersusah payah membanting tulang empat kerat yang diamamah usia...
aku redha..
akan ku usaha dan berdoa untuk mengubah nasib keluargaku..
berpegang dengan kata-kata..

"apabila engkau memandang segalanya dari tuhanmu,
yang menciptakan segalanya,
yang menimpakan hujan,
yang menjadikan sakit hatimu,
yang membuatkan keinginanmu terhalang,
yang menyusahkan hidupmu,
pasti akan damai hatimu..
kerana...
masakan Dia sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia,
bukan Dia tidak tahu deritanya hidupmu,
retaknya hatimu..
tapi..
mungkin itulah yang dia mahukan kerana Dia tahu yang hati sebeginilah yang lebih lunak disentuh untuk dekat dan akrab denganNya"...

2 comments:

  1. abg is...
    wut a nice post!(^_^)

    ReplyDelete
  2. jiwang plak mamat ni muka ganaazzzz tp hati byk tamannn arr

    ReplyDelete